fbpx

Bezpieczne i higieniczne świadczenie pracy opiekuna

Znajomość zasad BHP jest fundamentalnym warunkiem prawidłowego wykonywania zadań opiekuna, czyli takiego, które nie naraża na niebezpieczeństwo podopiecznego ani jego samego.

  • Bezpośrednim miejscem świadczenia usług opieki jest miejsce zamieszkania i przebywania podopiecznego. Miejsca te, w zależności od konkretnego przypadku, mogą różnić się od siebie min. wielkością, położeniem, wyposażeniem.
  • Przed wyjazdem opiekunka jest informowana o warunkach danego kontraktu, ze szczególnym uwzględnieniem stanu zdrowia podopiecznego, jego potrzeb oraz zakresu obowiązków z tego wynikających, jak również warunków mieszkaniowych, w jakich ów zakres obowiązków ma być wykonywany. Należy dokładnie zapoznać się z przedstawionym opisem, aby jak najrzetelniej przygotować się do warunków u danego podopiecznego.
  • Po przybyciu do miejsca zamieszkania podopiecznego należy dokładnie zapoznać się ze specyfiką miejsca świadczenia usług, tj. układem pomieszczeń oraz zasadami użytkowania sprzętów będących na wyposażeniu. Opiekunka powinna zwrócić szczególną uwagę na te miejsca, które mogą wiązać się z potencjalnym niebezpieczeństwem zarówno dla niej, jak i podopiecznego, tj. schody, progi, śliskie bądź nierówne powierzchnie, krawędzie, niebezpieczne elementy domu.
  • Warto zapoznać się z systemem ogrzewania mieszkania – można obsługiwać proste urządzenia, jeśli podopieczny lub jego bliski udzieli opiekunce dokładnych wskazówek, jak to robić. Osoba wykonująca czynności opiekuńcze nie zaopatruje i nie napełnia urządzeń grzewczych wszystkich rodzajów. Nie obsługuje ogrzewania piecowego.
  • Należy zwrócić szczególną uwagę na zachowanie porządku i czystości w miejscu świadczenia usług. Pamiętaj o zabezpieczeniu miejsc, w którym stoją detergenty i inne potencjalnie niebezpieczne substancje, tak aby podopieczny nie miał do nich łatwego dostępu.
Do podstawowych czynności w zakresie utrzymania porządku w domu należy:
  • zmywanie naczyń
  • odkurzanie, zamiatanie
  • mycie podłogi
  • ścieranie kurzu
  • zmienianie i pranie pościeli i ubrań
  • prasowanie ubrań
  • mycie łazienki oraz toalety, ze szczególnym uwzględnieniem urządzeń sanitarnych
  • wynoszenie śmieci zgodnie z zasadami segregacji odpadów

Należy wykazywać się dbałością o higienę i bezpieczeństwo, ze szczególnym uwzględnieniem zachowania zasad higieny osobistej i ochrony zdrowia, tj. utrzymywania czystości rąk, stosowania środków ochronnych (rękawiczki jednorazowe) przy wykonywaniu codziennych czynności.

Do obowiązków opiekunki nie należy sprzątanie pomieszczeń takich jak:
  • strych
  • piwnica
  • kotłownia
  • garaż
  • oraz żadne prace na zewnątrz budynku

Pamiętaj! Opiekunka nie wykonuje zawodu pielęgniarki, sprzątaczki ani ogrodnika.

Opiekunka jest towarzyszem i opiekunem osoby starszej i jej zadaniem jest, poza prowadzeniem gospodarstwa domowego, opiekowanie się człowiekiem, nie całym domem lub ogrodem. Jeśli senior lub jego bliscy będą wymagali świadczenia dodatkowych usług, wykraczających poza zakres obowiązków, który reguluje umowa, należy delikatnie lecz stanowczo odmówić, powołując się na jej zapisy. W sytuacjach, w których występuje różnica poglądów na temat czynności z zakresu usług a oczekiwaniami seniora i jego rodziny, należy skontaktować się z menagerem.