Miejscem wykonywania usług jest dom podopiecznego. Przed przystąpieniem do wykonywania usług w nowym miejscu opiekunka zapoznaje się dokładnie z rozmieszczeniem pomieszczeń i ze sprzętami znajdującymi się w domu.
- Senior lub jego bliscy przekażą informacje na temat obsługi sprzętów takich jak: pralka, zmywarka, telewizor, ekspres do kawy i inne urządzenia codziennego użytku. Wszystkie z nich z pewnością wielokrotnie obsługiwaliśmy jednak poszczególne modele na tyle różnią się, że bez instrukcji obsługi możemy mieć problem z ich uruchomieniem lub prawidłowym użyciem. Najlepiej robić notatki – mini-instrukcje obsługi, ponieważ w natłoku informacji, w nowym miejscu, można wszystkiego nie zapamiętać dokładnie.
- Jeśli jest taka możliwość, warto poprosić opiekunkę, która wcześniej opiekowała się danym podopiecznym o zademonstrowanie, jak obsługiwać sprzęty znajdujące się w domu.
- Nawet posiadając zdolność do szybkiej adaptacji, to jednak może zająć kilka dni zanim przywyknie się do nowego miejsca w obcym kraju. Może też pojawić się problem z prawidłowym zrozumieniem instrukcji w obcym języku ze względu na obecność zwrotów technicznych.
Rozpoczynając pracę jako opiekunka zapytaj o panujące w domu zwyczaje, przyzwyczajenia podopiecznego i jego zainteresowania, rób notatki.
Oto kilka podstawowych pytań, które powinniśmy zadać:
- Z kim się kontaktować? Warto zapisać wszystkie numery telefonów (do pracy, do domu, komórkowy) osób zajmujących się seniorem. Kiedy i do której z nich można zadzwonić?
- Kiedy i gdzie można zastać te osoby i kiedy odwiedzają one seniora?
- Kto jest lekarzem podopiecznego? Jaki jest do niego numer telefonu? Czy senior jest pod opieką innych lekarzy (specjalistów)?
- Czy podopieczny ma umówione wizyty lekarskie? Gdzie są one zapisywane? Pod jakim numerem zamówić kolejną wizytę?
- Czy senior przyjmuje lekarstwa? Jakie? Kto pilnuje podawania lekarstw?
- Czy do seniora przychodzi pomoc ambulatoryjna? Jeśli tak, to kiedy?
- Czy ktoś odwiedza podopiecznego? Jeśli tak, to kto i kiedy? Kogo można wpuszczać do domu?
- Czy podopieczny ma stały plan dnia? O której godzinie wstaje, czy trzeba go rano budzić (jeśli tak, to o której godzinie) i o której zasypia?
- Czy senior ma jakieś zajęcia? Jakieś hobby?
- O jakiej porze jada posiłki i co lubi jeść? Czy ma ustaloną dietę? Jeśli tak, to jaką?
- Czy podopieczny jest na coś uczulony? Czy podopieczny jest alergikiem?
- Jaka korespondencja przychodzi do podopiecznego, co z nią robić? Kidy przychodzą rachunki? Czy należy pilnować konkretnych terminów płatności?
- Czego nie robić przy podopiecznym, co go denerwuje, co uspokaja (np. słuchanie ulubionej muzyki)? Na co nie można pozwolić podopiecznemu?
- Gdzie jest najbliższy szpital, gabinet lekarski, sklep, apteka?
- Kto i w jakim zakresie robi zakupy? Czy lekarstwa, środki higieny, pokarm dla zwierząt i inne rzadziej kupowane produkty dostarcza rodzina? Jakie i jak często? Komu opiekun zgłasza brak potrzebnych produktów?
- Gdzie w domu podopiecznego znajdują się najpotrzebniejsze rzeczy lub np. sprzęt rehabilitacyjny, termometr, ciśnieniomierz, pojemnik na protezę, aparat słuchowy, itp.?
- Co robić, gdy coś się stanie w domu (np. popsuje się sprzęt AGD)?
- W jakie dni są wywożone śmieci?
- Czy i kiedy można dzwonić do rodziny w Polsce? Jak wygląda rozliczenie rozmowy?
- Ile czasu wolnego dziennie przewidziane jest dla opiekuna, kto może go zastąpić w czasie przerwy?
Czasami bliscy seniora lub on sam mogą okazywać zdziwienie pytaniami, które wydadzą się im banalne. Należy pokrótce wyjaśnić, że zapoznanie się z nowymi warunkami usprawni działanie i przyspieszy adaptację w nowym miejscu. Bez ich instrukcji nie będziemy umieli wszystkiego zrobić lub zajmie nam to znacznie więcej czasu, który lepiej poświęcić podopiecznemu.
Można także otwarcie powiedzieć rodzinie podopiecznego, że potrzebne jest kilka dni na oswojenie się z zupełnie nową sytuacją i nowym miejscem, na przestawienie się na język angielski. Zdarza się, że rodzina i podopieczny zapominają o położeniu w jakiej się znajduje opiekunka/opiekun i traktują ją jak osobę z sąsiedztwa – przypomnienie o jej/jego sytuacji powinno pomóc w utrzymaniu dobrych relacji.